تفاوت کارتریج و درام در چیست؟
تفاوت کارتریج و درام در چیست ؟

تفاوت کارتریج و درام 

هر محصولی برای عملکرد صحیح خود و یا حتی برای به انجام رساندن فعالیت خود به یک سری ابزار و لوازم نیاز دارد که با این موارد ملزومات آن محصول می گویند اگر این ملزومات با مصرف تمام شود و نیاز به تهیه مجدد آن باشد این ملزومات مواد مصرفی آن کالا و محصول گفته می شود ، پرینترها از جمله دستگاه های اداری کاربردی و پر مصرف در زندگی ما می باشد که دارای انواع مختلفی می باشد .

پرینترهای لیزری یکی از انواع پرینترهای رایج در بازار می باشد که کارتریج ها لوازم مصرفی در این محصول است ، برخی افراد کارتریج و درام را لوازمی جدا از هم می پندارند اما ما در این مطلب تمامی ابهامات شما را درباره کارتریج و درام بر طرف می کنیم از این رو لازم است با کارتریج و درام خوب آشنا شویم .

تفاوت کارتریج و درام

کارتریج چیست ؟

کارتریج قطعه ای از پرینترها می باشد که تونر و یا جوهر لازم برای انجام فرایند چاپ و پرینت در مخزن این محصول خیره شده است کارتریج ها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به پرینتنر و نیاز کاربر انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند کارتریج های لیزری از قطعات و لوازم مصرفی در پرینترهای لیزری می باشند که جوهر مورد نیاز برای انجام فرایند چاپ و پرینت در این محصول به صورت ذرات جامد و ریزی به نام تونر ذخیره شده است .

خود کارتریج از قطعات کوچک تری و متعددی تشکیل شده است که مجموع این قطعات و پودر تونر را کارتریج تونر می گویند.

تفاوت کارتریج و درام چیست؟

 

درام چیست ؟

درام قطعه ای از کارتریج لیزری می باشد ، دقت داشته باشید که تنها در کارتریج لیزری وجود دارد و در کارتریج جوهر افشان نمی توان آن را یافت ، درام با استفاده از نور لیزری باردار شده و پودر تونر جذب ، این قطعه می شود و با چرخش درام اطلاعات و یا تصاویر شما در کاغذ چاپ می گردد ، درام یکی از اصلی ترین قطعه در کارتریج های لیزری است که مهم ترین مسئولیت چاپ بر عهده این قطعه می باشد .

توجه داشته بشید که کوچک ترین آسیب و اختلال در درام کارتریج باعث کیفیت چاپ می شود ، این قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین چون در نزدیک ترین فاصله با کاغذ قرار می گیرد از آسیب پذیری بیش تری نسبت به سایر قطعات برخوردار است ، جنس درام از آلومینوم بوده و ماده حساس به نور مانند سلنیوم سطح آن را پوشانده است و این محصول معمولا دارای رنگ سبزو یا آبی فیروزه ای می باشد .

حالا که خوب با کارتریج و درام آشنا شدید ، درام و کارتریج دو قطعه جدا از هم نیستند ، بلکه درام قطعه ای از کارتریج لیزری بوده که نقش مهمی را در چاپ بر عهده دارد و هرگز نمی توان این دو قطعه را جدا از هم نگه داری کرد و یا مورد استفاده قرار داد .

درام کارتریج

 

درام گران تر است یا کارتریج ؟

کارتریج قطعه ای بزرگ تر از درام می باشد که در زمان خرید کارتریج درام هم نیز در قطعات داخلی محصول وجود دارد از این رو خود کارتریج دارای قیمت گران تری می باشد اما گاهی در صورت بروز اختلال در درام و آسیب به آن لازم است که درام را به طور جداگانه خریداری کنید و آن را با نمونه آسیب دیده تعویض کنید ، قطعه درام به تنهایی نسبت به خود کارتریج ارزان تر می باشد .

چرا در زمان شارژ کارتریج باید درام را تعویض کنیم ؟

همان طور که ذکر شد درام قطعه ای مهم و حساس در کارتریج های لیزری می باشد ،چون این محصول به کاغذ نزدیک است و ممکن است کاغذ دارای آلودگی و یا منگنه و سوزن باشد ف این موارد به شدت به درام آسیب زده و از این رو لازم است که در زمان شارژ این قطعه را نیز تعویض کنید .

یکی از دلایل اصلی و مهم تعویض درام در زمان شارژ این است که در زمان خرید تمامی قطعات به خود شرکت اصلی و تولید کننده تعلق دارند از این رو ممکن است تونری در زمان شارژ وارد کارتریج می شود با درام اصلی سازگار نباشد و پودر تونر جذب این درام نمی شود از این رو افت کیفیت را همراه خواهیم داشت .