کارتریج لیزری
کارتریج لیزری چیست ؟

کارتریج لیزری چیست ؟

کارتریچ لیزری قطعه در پرینترهای لیزری می باشد که وجود آن برای انجام فرایند چاپ و پرینت لازم و ضروری است به طوری که بدون وجود این قطعه هیچ چاپی صورت نمی گیرد  کارتریج ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام  در زمینه خاصی و برای دستگاه های مشخصی مورد استفاده قرار می گید .

کارتریج های لیزری را مواد مصرفی پرینتر لیزری نیز گفته می شود اما مواد ذخیره شده در کارتریج های لیزری مواد مصرفی می باشند ، در این قطعه جوهر مورد نیاز برای جاپ و پرینت در این محصول به صورت ذرات خشک و ریز و جامدی ذخیره شده اند که این مواد با ساز و کارهای ویژه ای در پرینترهای لیزری روی کاغذ ها حک شده و چاپ اسناد و مدارک را انجام می دهند .

خود کارتریج لیزری از قطعات و قسمت های ریز تری تشکیل شده است که تمامی این قطعات با همکاری یک دیگر فرایند تونر دهی را در پرینترهای لیزری انجام می دهند .

کارتریج لیزری

انواع کارتریج های لیزری 

کارتریج های لیزری دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام در زمینه خاصی کاربرد دارند و افراد با توجه به نیاز خود و همچنین نوع پرینتر لیزری خود اقدام به انتخاب و خرید کارتریج لیزری مورد نیاز خود می کند ، تداد کارتریج های لیزری موجود در بازار و همچنین تنوع این محصول با توجه به نیاز کاربران و همچنین طراحی و تولید پرینترهای لیزری جدید و پیشرفته رو به افزایش است .کارتریج های لیزری از نظر رنگ چاپ سایز و اندازه کارتریج و همچنین ظرفیت کارتریج متفاوت هستند .

 

رنگ چاپ کارتریج لیزری :

دقت داشته اباشید که کارتریج ها دارای دو نوع تک رنگ ( سیاه و سفید ) و رنگی می باشند که با توجه به پرینترهای لیزری شما و همچنین نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرند اگر از کسب و کارهایی هستید که لازم است انواع تصاویر و یا نقشه ها و … را پرینت بگیرید به کارتریج های رنگی لیزری نیاز دارید اما اگر تنها یادداشت های سیاه و سفید را پرینت می گیرد به کارتریج های لیزری تک رنگ یا ساه و سفید نیاز دارید .

کارتریج های لیزری تک رنگ نسبت به نمونه کارتریج های لیزری رنگی بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز کارتریج لیزری :

کارتریج ها از نظر اندازه و سایز بدنه نیز متفاوت می باشند از این رو از هر کارتریج لیزری نمی توان برای انواع پرینترهای لیزری استفاده کرد زیرا ممکن است کارتریج با پرینتر سازگار نباشد از این رو ضمن آسیب به پرینتر لیزری کیفیت چاپ نیز مطلوب نبوده و مشکلات و هزینه اضافی را برای کاربر به همراه خواهد داشت از این رو حتما باید کارتریج را سازگار و مناسب با پرینتر لیزری تهیه کرد .

 

ظرفیت کارتریج لیزری :

ظرفیت کارتریج های لیزری گزینه دیگر در تفاوت این محصول می باشد کارتریج های لیزری بات توجه به حجم توری که در مخزن آن ها ذخیره شده است می توانند کاغذ چاپ کنند ، برخی از کارتریج تونر های لیزری از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و برخی دیگر نیز از ظرفیت کمی برخوردار می باشند که کاربران با توجه به نیاز خود اقدام به خرید این محصول می کنند بیش تر کارتریج های لیزری موجود در بازار از ظرفیت 1500 صفحه ، 2000 صفحه ای ، 2500 صفحه ای ،3000 صفحه ای و … می باشند .

 

کارتریج لیزری

 

 

کاربرد کارتریج لیزری 

کارتریج های لیزری یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین لوازم در زندگی ما می باشد این قطعه از لوازم مصرفی پرینترهای لیزری می باشد که در هر زمینه و شغلی که پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند کارتریج های لیزری نیز کاربرد دارند با استفاده از این محصول می توانید چاپ های با کیفیت و مناسبی ایجاد کنید .

کار و فعالیت اصلی کارتریج تونر لیزری در پرینترهای لیزری تامین جوهر و رنگ در چاپ و پرینت می باشد که این جوهر به صورت پودری در مخزن ذخیره شده و در زمان چاپ این پودر روی کاغذ ها حک می شود و فرایند چاپ و پرینت انجام می شود ، کارتریج قطعه ای مهم و اصلی در پرینترهای لیزری می باشد که در خرید و تهیه ان باید دقت لازم را داشته باشید تا ضمن حفظ کیفیت چاپ به پرینتر لیزری نیز صدمه ای وارد نکند و سلامت دستگاه چاپگر خود را حفظ کنید .

کارتریج لیزری

 

 

مزایا کارتریج لیزری 

کارتریج های لیزری از کیفیت فوق العاده ای بالایی در چاپ برخوردار می باشند و هیچ محدودیتی در چاپ تصاویر و یادداشت ها نخواهند داشت ، از کارتریج های لیزری برای مدت طولانی تری می توانید استفاده کنید و در این محصول کاربردی خبر از خشک شدن جوهر ها نیست از این رو از صرف هزینه مجدد و اضافی برای تهیه جوهر در امان خواهید ماند .

هزینه چاپ کارتریج های لیزری ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد به طوری که بسیاری از افراد با توجه به قیمت ارزان چاپ های لیزری ، استفاده از کارتریج های لیزری را پیشنهاد می کنند همچنین پودر تونر دارای مواد پلاستیکی می باشد که این مواد ضد آب وده از این رو در زمان خیس شدن صفحات هرگز جوهر و یا نوشته ها پخش نمی شوند .

کارتریج های لیزری بسیار با دوام میباشند و به راحتی می توانید برای مدت طولانی از آن ها استفاده کنید و ظرفیت تونر ان ها زیاد می باشد به طوری که با استفاده از یک کارتریج لیزری در هر دوره تا هزاران صفحه را می توان با آن چاپ کرد و یا پرینت گرفت .

کارتریج های لیزری اکثر قابل شارز می باشند از این رو یک کارتریج لیزری را می توان بارها و بارها شارز کرد و مورد استفاده قرا داد ف همچنین قطعات و مواد به کاربرده شده در کارتریج های لیزری با کیفیت و با دوام هستند و از آسیب پذیری کم تری برخوردار هستند و همچنین هزینه تعمیر در آن ها نیز ارزان و مقرون به صرفه می باشد .کارتریج های لیزری در چاپ و پرینت نیز از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن ها در کوتاه تریت زمان ممکن می توان آثار چاپی عالی و با کیفیتی را ایجاد کرد.

 

 

قطعات کارتریج لیزری 

کارتریج لیزری با این که خود قطعه از پرینترهای لیزری می باشد اما از قطعات کوچک تر و ریزتری تشکیل شده است که این قطعات در تعامل با یک دیگر فرایند چاپ و پرینت را انجام می دهند صحت و سلامت تمامی این قطعات برای انجام فرایند چاپ و پرینت و همچنین حفظ کیفیت چاپ لازم و ضروری است و در صورت بروز هرگونه اختلال در هر کدام از این قطعات کیفیت چاپ به شدت کاهش میابد.

 قطعات کارتریج لیزری

تونر کارتریج لیزری :

مواد اصلی در کارتریج لیزری پودر تونر می باشد که این پودر از مواد مختلفی تشکیل شده که این ترکیب پودر تونر را ایجاد کرده است تونر قطعات ریز و جامدی می باشد که هر چه این ذرات ریز تر و ریزتر باشند کیفیت چاپ های ایجاد شده در دوره استفاده از آن ها نیز بهتر خواهد بود ، پودر تونردر کارتریج تونر های لیزری از ترکیب رزن ، اکسید آهن ، پلیمرهای خاص ، پلی استرها و کربن تشکیل شده است که عنصر کربن در این ترکیب نقش اصلی و اساسی در چاپ را دارد از این رو بخش اعظم این پودر را کربن تشکیل داده است .

درام کارتریج لیزری :

درام یکی از قطعات مهم و اصلی در کارتریج های لیزری می باشد که مسئولیت اصلی در چاپ بر عهده این قسمت می باشد ، درام کارترج لیزری در اثر نور لیزر باردار می شود و این قسمت های باردرا شده تونر را جذب می کنند و در اثر چرخش و برخورد درام به کاغذ  در اثر فشار و گرما فرایند چاپ را انجام می دهد درام قطعه ای آلومینیومی می باشد که سطح آن را ماده ای حساس به نور مانند سلنیوم پوشانده است که معمولا این قطعه دارای رنگ سبز و یا آبی می باشد .

در صورت بروز هر گونه مشکل و اختلال در قطعه درام کیفیت چاپ به شدت کاهش میابد به طوری که اطلاعات چاپ شده یا به شدت کم رنگ می شوند و یا خطوط و نقاط در چاپ دیده نمی شوند درام فطعه ای حساس بوده و چون در فاصله نزدیکی از کاغذ قرار می گیرد از آسیب پذیری بیش تری برخودار بوده از این رو نسبت به سایر قسمت ها بیش تر آسیب می بیند .

درام کارتریج لیزری

 

شاتر دارم :

شاتر دارم قطعه ای کارتریج لیزری بوده که نقش حفاظتی و مراقبت دارد ف همان طور که گفته شد کارتریج های لیزری از قابلیت چاپ برخوردرا هستند و از این رو گاهی ممکن است کارتریج لیزری را به هر دلیلی از دستگاه پرینتر خارج کنند از این رو در چنین مواقعای شاتر درام از درام که قطعه ای حساس است در برابر عوامل خارجی مراقبت می کند .

فوم رولر :

قطعه ای دیگر در کارتریج تونرهای لیزری فوم رولر می باشد که دارای ظاهر استوانه ای شکل است و از جنس نمد و یا اسفنج می باشد  این قطعه شارژ اولیه و یا باردار کردن اولیه  درام را انجام می دهد و در قسمت زیر درام در کارتریج لیزری قرار گرفته است در صورت بروز هر گونه اختلال و خرابی در این قطعه چاپ های ایجاد شده به صورت یک پارچه دارای رنگ سیاه خواهند بود زیرا کل درام دارای بار یکسان خواهند بود .

چیپست :

چیپست نقش شمارش کاغذ های چاپ شده و نشان دادن مقدار تونر باقی مانده را بر عهده دارد به طوری که این قطعه در زمان تمام شدن ظرفیت ارور می دهد از این رو کارتریج تونر شما نیاز به شارز خواهد داشت و همچنین در زمان شارز باید چیپست کارتریج را نیز تعویض کنید.

وایبر بلید :

قطعه ای دیگر کارتریج لیزری وایبر ببلید می باشد که این قطعه از بخش لاستیکی متصل به بخش فلزی تشکیل شده است این قسمت از کارتریج لیزری نقش پاک کردن تونرهای اضافه و سوخته باقی مانده روی درام را دارد به طوری که این پودرها توسط وایبر بلید جمع شده و به مخزن ضایعات منتقل می شود .

مخزن ضایعات :

مخزن ضایعات محل تجمع پودرها ی اضافه و سوخته در کارتریج تونر لیزری می باشد که پس از پر شدن این مخزن باید آن را خالی کرده و مجدد مورد استفاده قرار داد .

بلید کارتریج :

بلید کارتریج لیزری در مخزن ضایعات و زیر درام قرار گرفته است و در زمان چرخش درام تونرهای اضافی را از سطح درام پاک می کند در زمان بروز اختلال در این قطعه نیز کیفیت چاپ به شدت کاهش میباد و چپ هایی با صفحه سیاه رنگ و بی کیفیت خواهیم داشت .

داکتر بلید :

داکتربلید نیر باعث ثابت ماندن و یکسان ماندن پودر تونر روی سطح درام می شود اگر این قطعه وجود نداشت و یا در صورت خرابی این قطعه چاپ های کم رنگ و همچنین خطوط عمودی در چاپ ها را شاهد خواهیم بود .

مگنت :

مگنت استوانه ای می باشد که در مخزن اصلی قرار دارد این قطعه پودر تونر را به خود جذب می کند و آن را به درام در زمان چاپ منتقل می کند در زمان بروز اختلال در این قطعه نیز چاپ های ایجاد شده بسیار کم رنگ خواهند بود و یا لکه های سیاه رنگ متعدد در صفحه دیده می شود .

همزن :

همزن باعث پخش شدن یکسان در مخزن تونر می شود تا در زمان چاپ و پرینت تونر به اندازه کافی و مناسب به صفحات بررسید و چاپ با کیفیتی داشته باشیم .

تکنولوژی کارتریج لیزری 

تکنولوژی چاپ در کارتریج های لیزری همان طور که از نام محصول پیداست لیزری می باشد و این محصول کاربردی از لوازم مصرفی پرینترهای لیزری می باشد که با استفاده از نور لیزری درام محصول باردار شده و می توان فرایند و چاپ و کپی را ایجاد کرد کیفیت چاپ در این محصول فوق العاده با کیفیت و رضایت بخش می باشد .