کارتریج
کارتریج چیست ؟

کارتریج چیست ؟

کارتریج در لغت به معنای فشنگ و استوانه می باشد ، اما این قطعه مهم و کاربردی چیزی فراتر از استوانه معمولی است ، پرینترها از جمله لوازمی می باشند که در چاپ و پرنت مورد استفاده قرار می گیرند و همه ما در زندگی تجربه استفاده و مشاهده ورقه های چاپ شده و پرینت گرفته شده را داریم ، شاید برای شما جای سوال باشد که این چاپ و پرینت چگونه انجام می شود و یا از چه موادی برای چاپ استفاده می شود ؟

دت داشته باشید که مواد مورد نیاز برای چاپ و پرینت در مخزن کارتریج ذخیره می شود ، کارتریج در واقع قطعه ای از پرینترها می باشد که بدون وجود آن فرایند چاپ و پرینت صورت نمی گیرد ، خود کارتریج از قطعات کوچک تر و ریز تری تشکیل شده است که تمامی این قطعات توسط پوششی احاطه شده اند به مجموعه این قطعات و قاب و خارجی و مواد موجود در آن ها کارتریج گفته می شود .

 

کارتریج

 

انواع کارتریج 

کارتریج ها دارای انواع مختلفی می باشند که ساخت و تولید این کارتریج ها بر اساس پرینترهای موجود در بازار شکل شکل گرفته است ، به طوری که هر کارتریج برای پرینترهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو هرگز از یک کارتریج در زمینه های مختلف چاپ نمی توان استفاده کرد ، در حالت کلی کارتریج ها دارای دو نوع لیزری و جوهر افشان هستند .

کارتریج جوهر افشان :

همان طور که از نام محصول پیداست این کارتریج تنها برای پرینترهای جوهر افشان مورد ستفاده قرار می گیرد و جوهر مورد نیاز برای انجام فرایند چاپ و پرینت به صورت مایع در این کارتریج ذخیره شده و در زمان چاپ این جوهر با ساز و کار ویژه ای روی کاغذ ریخته شده و فرایند چاپ و پرینت را انجام می شود ، البته قابل به ذکر است که خود کارتریج های جوهر افشان نیز دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به نیاز کاربر و نوع پرینتر جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

کارتریج

 

کارتریج لیزری :

کارتریج لیزری نوع دیگری از کارتریج ها می باشد که این محصول تنها برای پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز از یک کارتریج لیزری نمی توان به عنوان کارتریج مصرفی پرینترهای جوهر افشان استفاده کرد ، در کارتریج لیزری جوهر مورد نیاز برای فرایند چاپ و پرینت به صورت مایع نیست و بر خلاف نمونه کارتریج جوهر افشان جوهر مورد نیاز برای چاپ به صورت ذرات ریز و جامدی در این مخزن ذخیره شده است که این مواد و با ساز و کار ویژه ای روی کاغذ حک شده و فرایند و چاپ و پرینت را انجام می دهند .

 

قطعات کارتریج 

همان طور که ذکر شد خود کاتریج از قطعات ریز تری طراحی شده است ، اگرچه کارتریج های لیزری و جوهر افشان در برخی قطعات و مواد متفاوت هستند اما در حالت کلی این کارتریج ها بسیار شبیه به هم بوده و در ادامه به طور کامل با تمامی این قطعات آشنا خواهیم شد دقت داشته باشید که برخی قطعات و مواد تنها در کارتریج لیزری و یا تنها در کارتریج جوهر افشان وجود دارد .

تونر :

ماده اصلی در کارتریج های لیزری پودر تونر می باشد که به صورت ذرات ریز و جامد در مخزن کارتریج ذخیره شده و این مواد از ترکیب موادی مانند کربن ، اکسید آهن ، پلیمرهای خاص ، پلی استر ها و رزین تشکیل شده است دقت داشته باشید که هرچه این مواد ریز تر باشند کیفیت چاپ بهتر خواهد بود و همچنین بیش ترین درد ترکیبات این مواد را کربن تشکیل داده و نقش اصلی را نیز کربن دارد .

 

درام :

یکی از قطعات مهم و اصلی در کارتریج های لیزری قطعه درام می باشد که فرایند چاپ نوشته ها و تصاویر بر عهده این قطعه مهم می باشد این قطعه در اثر تابش نور لیزر به قسمت های مختلف درام ، درام باردار می شود ، دقت داشته باشید که بیش تر اختلالت و افت کیفیت در چاپ به این قسمت مربوط می شود و در صورت بروز هرگونه مشکل و خطا در کیفیت چاپ بهتر است ابدا درام کارتریج را مورد بررسی قرار دهید زیرا این قطعه بسیار حساس بوده و از آسیب پذیری بیش تری هم برخوردار است .

 

جوهر :

جوهر ماده ای در کارتریچ های جوهر افشان است نقشی مانند تونر کارتریج های لیزری را دارد و چاپ و پرینت را انجام می شدهد در واقع همان یادداشت و تصاویری که در آثار چاپی مشاهده می شود جوهر کارتریج می باشد این جوهر ها در رنگ های مختلف در کارتریج ها ذخیره می شوند و با توجه به نیاز کاربر و همچنین پرینتر جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرد .

 

هد :

هد قطعه ای از کارتریج های جوهر افشان می باشد و در کارتریج های لیزری وجود ندارد این قطعه نقش درام کارتریج لیزری را در کارتریج جوهر افشان انجام می دهد این قطعه بر خلاف درام باردار نمی شود و جوهر از طریق منافذی که در هد وجود دارد با ساز و کار ویژه ای روی کاغذ ها می ریزد .

 

مخزن تونر :

این قطعه نیز تنها در کارتریج لیزری وجود دارد و تونر مورد نیاز برای چاپ و پرینت که ماده ای حساس و سمی می باشد در این قطعه نگه داری می شود .

 

فوم رولر :

فوم رولر قطعه ای از کارتریج لیزری است که دارای جنس نمدی می باشد این قطعه نقش تمیز کردن درام پس از انجام فرایند چاپ را دار به طوری که تمامی پودرهای اضافی را از روی درام پاک می کند در صورت بروز هر گونه اختلال و خرابی در این قطعه چاپ های ایجاد شده در صفحه کل صفحه سیاه خواهد بود .

 

بلید :

بلید از دیگر قطعات مهم و کاربردی در کارتریج های لیزری می باشد این قطعه نقش پاک کردن ضایعات پود رتونر از روی فوم و همچنین درام در زمان چرخش را بر عهده دارد در صورت بروز هر گونه اختلال و خرابی در این قطعه نیز کیفیت چاپ به شدت کاهش یافته و شاهد چاپ های سیاه رنگ خواهیم بود .

 

مگنت :

دیگر قطعه مهم در کارتریج های لیزری مگنت می باشد این قطعه هم اندازه درام بوده و با خاصیت مغناطیسی خود تونر های مورد نیاز برای چاپ را به درام منتقل می کند در صورت بروز هر گونه اختلال و خرابی در این قطعه چاپ ها دچار افت کیفیت شده و شاهد چاپ های کم رنگ خواهیم بود .

 

همزن :

همزن قطعه ای مشترک در کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان است این قطعه در مخزن جوهر و یا مخزن کارتریج قرار گرفته است که این قطعه باعث شده جوهر و یا پودر تونر به اندازه مناسب و به طور یکنواخت به درام کارتریج و یا هد کارتریج منتقل شود .

 

مخزن ضایعات :

این قطعه در کارتریج های لیزری وجود دارد که تمای ضایعات و پودرهای تونر سوخته پاک شده از روی درام و فوم رولر به این مخزن منتقل می شوند و تا زمانی که پر شود این فرایند ادامه پیدا می کند .

 

داکتر بلید :

قطعه ای از کارتریج های لیزری که باعث می شود تونر به اندازه کافی و مناسب روی مگنت قرار بگیرد .

 

چیپست :

چیپست کارتریج یکی از قطعات مهم و کاربردی در کارتریج ها می باشد که با استفاده از آن صفحات چاپ شده و صفحات باقی مانده شمارش می شوند .

 

شاتر دارام :

قطعه دیگر در کارتریج های لیزری شاتر درام می باشد این قطعه از مهم ترین و اصلی ترین قطعه کارتریج لیزری یعنی درام در زمان قرار گرفتن در خارج از دستگاه محافظت می کند .

 

 

 

قطعات کارتریج

 

کاربرد کارتریج 

کارتریج نقش اصلی و مهمی در فرایند چاپ و پرینت انجام می دهد بدون وجود این قطعه در پرینترها هرگز فرایند چاپ صورت نمی گیرد زیرا برای ایجاد چوپ به تونر و جوهر نیاز داریم که این مواد تنها در کارتریج ها ذخیره می شوند و وجود این قطعه برای حفظ این مواد مهم لازم و ضروری است تا زمانی که از پرینترها برای چاپ و پرینت استفاده می کنید همواره به کارتریج ها نیاز خواهید داشت .

 

نحوه کار کارتریج 

همان طور که ذکر شد کارتریج ها دارای انواع مختلفی می باشند که در نحوه کار آن ها نیز تفاوت هایی وجود دارد اما در هر دو محصول جوهر مورد نیاز برای چجاپ با ساز و کار ویژه ای روی کاغذ چاپ می شود .

 

نحوه کار کارتریج جوهر افشان :

در کارتریج های جوهر افشان جوهر از طریق هد کارتریج و منافذی رویزی که روی این هد وجود دارد به صفحات می رسد و فرایند چاپ را انجام می شود در این قطعه نیز ورقه ها و قطره های جوهر به روش بارادار شدن فرایند چاپ را انجام می دهند .

 

نحوه کار کارتریج لیزری :

در کارتریج لیزری درام که قطعه اصلی است دارای برا مثبت می شود و در این قسمت لیزر به آینه شروع به تابیدن می کند و ان آینه نور را به سمت درام منعکس کرده و از این رو با برخورد نور لیزری به قسمت هایی از درام این قسمت ها بارهای مثب خود را از دست داده و دارای بار منفی می شوند تونر که دارای بار مثبت است به این قسمت های منفی درام جذب شده  و در این مرحله در اثر فشار و گرما و حرارت این پودرها روی کاغذ حک شده و فرایند چاپ انجام می شود .