دستگاه سابلیمیشن
دستگاه سابلیمیشن چیست و چه کاربردی دارد ؟

دستگاه سابلیمیشن 

حتما شما انواع ماگ ، تیشرت و … را در زندگی خود مشاهده کرده اید که دارای انواع طرح هستند و ممکن است در ذهن شما این سوال خطور کند که این عمل چاپ چگونه روی این سطوح چاپ شده اند .

فرایند چاپ از زمان های قدیم وجود داشته است و روز به روز این فرایند گستره تر شده و به شیوه های پیشرفته تر انجام می شود .

از این رو انواع چاپگرها تولید و وارد بازار شدند .

دستگاه سابلیمیشن عمل چاپ انواع تصاویر و طرح های مختلف را روی سطوح مختلف انجام می دهد اما با چاپگرهای معمولی تفاوت هایی دارد که باعث پیشرفته شدن این دستگاه شده است .

دستگاه سابلیمیشن

ملزومات سابلیمیشن 

فرایند سابلیمیشن دارای چند مرحله مهم است که هرکدام از این مراحل باید به درستی انجام شود تا کیفیت چاپ حفظ گردد . همچنین برای انجام این فرایند به لوازمی نیاز است که وجود آن ها برای عمل سابلیمیشن واجب و ضروری است که از این رو به آن ها ملزومات سابلیمیشن گفته می شود .

این ملزومات شامل :

کاغذ سابلیمیشن

جوهر سابلیمیشن

چسب مخصوص

قبل از آشنایی با ملزومات بهتر است با مراحل سابلیمیشن آشنا شویم تا درک بهتری از ملزومات داشته باشیم .

دستگاه سابلیمیشن

مراحل فرایند سابلیمیشن :

شاید شما از عمل چاپ این تصور را دارید که لیوان یا لباس مثل دستگاه های پرینتر داخل دستگاه قرار می گیرند و عمل چاپ انجام می شود اما اینطور نیست و چاپ سابلیمیشن کمی متفاوت تر از چاپ های معمولی است .

مرحله اول انتخاب طرح مورد دلخواه است که داخل رایانه انجام می شود و سپس این طرح ها توسط دستگاه پرینتر سابلیمیشن ، پرینت گرفته می شود که معمولا این تصاویر پرینت گرفته شده رنگی هستند .

در مرحله بعد این تصاویر چاپ شده روی کاغذ را روی سطح مورد نظر فیکس کرده و به آن گرما و حرارت داده می شود که پس از آن جوهر از سطح کاغذ مستقیما به گاز تبدیل شده و روی سطح مورد نظر قرار می گیرد.

به همین دلیل به چاپ سابلیمیشن تصعید رنگ هم گفته می شود زیرا جوهر با فرایند تصعید روی سطوح چاپ می گردد .

مراحل سابلیمیشن

کاغذ مخصوص سابلیمیشن :

در عمل چاپ سابلیمیشن لازم است که حتما حتما از کاغذ مخصوص استفاده شود که دلیل اصلی حفظ کیفیت چاپ است زیرا کاغذ های سابلیمیشن به گونه ای طراحی شده اند که می توانند بالای 90 درصد جوهر را به سطوح انتقال دهند که در این صورت می توان گفت که فرایند چاپ با کیفیت عالی انجام شده است .

البته با توجه به برندهای مختلف این کاغذ کیفیت های مختلفی از آن وجود دارد پس در خرید کاغذ باید توجه کنید که کاغذ شما از کیفیت مطلوب برخوردار است یا خیر و هرچه کاغذ قدرت انتقال جوهر بالایی داشته باشد از کیفیت بالایی دارد .

کاغذ سابلیمیشن

جوهر مخصوص سابلیمیشن :

یکی از ملزومات مهم و ضروری در فرایند سابلیمیشن جوهر است که وجود آن در فرایند چاپ بسیار مهم است جوهر های معمولی پس از چاپ روی کاغذ معمولا جدا نمی شوند یا اگر هم جدا شوند درصد کمی از آن ها تصعید می شود که کیفیت مطلوب را ندارد .

از این رو ما جوهری لازم داریم که به راحتی از سطح کاغذ جدا شده و روی سطح دلخواه ما قرار بگیرد به همبن خاطر جوهر سابلیمیشن تولید شده که نسبت به جوهر های معمولی دارای دانه های درشت تری است و به راحتی از کاغذ جدا شده و روی سطوح قرار می گیرد .

جوهر سابلیمیشن

چسب سابلیمیشن ( نسوز ) :

برای عمل چاپ روی لباس ، لیوان و… لازم است که تصاویر چاپ شده روی سطوح فیکس شوند تا کیفیت چاپ حفظ گردد از این رو با استفاده از چسب سابلیمیشن تصاویر را روی سطوح فیکس می کنیم تا کاغذ ثابت بماند این چسب به چسب نسوز نیز معروف است .

در صورت فیکس نبودن تصویر و حرکت آن هنگام چاپ کیفیت تصویر چاپ شده روی سطح به شدت کاهش می یابد .

چسب سابلیمیشن

روی چه سطوحی می توان چاپ سابلیمیشن زد ؟

برای انجام این چاپ دو اصل باید رعایت شود یا به عبارتی سطحی که روی آن عمل چاپ انجام می شود باید دو ویزگی اصلی و مهم را داشته باشد .

1 _ سطح مورد نظر باید تحمل دما و گرمای زیادی داشته باشد زیرا برای تصعید جوهر به گرمای زیادی لازم داریم و سطح باید به گونه ای باشد که در برابر گرما مقاومت خود را حفظ کرده و ذوب نشود یا نسوزد .

2 _ دومین ویژگی که باید سطح مورد نظر داشته باشد این است که جوهر پذیر باشد و جوهر روی آن ثابت بماند اگر چه انواع سطوح مانند سرامیک بستر مناسبی برای نگه داری جوهر نیستند از این رو سطح آن ها را با مواد مخصوص کوتینگ می کنیم تا جوهر روی آن ها ثابت بماند .

چاپ سابلیمیشن روی انواع سطوح قابل چاپ است که شامل :

سطوح چوبی

سطوح سرامیکی

پارچه

کاغذ

آیا جوهرسابلیمیشن پس از قرار گرفتن روی سطح پاک می شود ؟

از ویژگی اصلی چاپ سایلیمیشن ها ماندگاری آن ها است به گونه ای که پس از چاپ شدن روی سطوح در بافت آن نفوذ می کند و می توان گفت یک قسمت اضافی و جدا از سطح نیست و جوهر جزئی از قسمت اصلی می شود که با آب پاک نمی شود و قابل شست و شو است .

دستگاه سابلییمیشن چیست ؟

دستگاه سابلیمیشن ، دستگاه مخصوص چاپ سابلیمیشن است که حرارت و دمای لازم را به تصاویر پرینت شده وارد می کند و باعث جداسازی جوهر از کاغذ و انتقال آن با پارچه و یا هر سطح مورد نظر می شود .

نحوه عملکرد این دستگاه بسیار شبیه اتو می باشد .

انواع دستگاه سابلیمیشن :

این دستگاه دارای انواع مختلفی است که از جمله آن می توان به نمونه دستی ، نیمه اتواماتیک ، تمام اتوماتیک ، 6 کاره ، 8 کاره ، 3D  اشاره کرد .

دستگاه سابلیمیشن چه کاربردی دارد ؟

همان طور که گفته شد با این دستگاه می توان روی انواع سطوح انواع تصاویر را چاپ کرد . این سطح شامل تی شرت سابلیمیشن ، لیوان سابلیمیشن و … می باشد .

دستگاه سابلیمیشن لیوان 

امروزه چاپ تصویر روی لیوان ها و ماگ ها بسیار گسترده شده است به طوری که عده زیادی تمایل به چاپ عکس خود و عزیزان خود روی ماگ ها دارند .

چاپ این تصاویر و طرح ها توسط دستگاه سابلیمیشن لیوان انجام می شود که از کیفیت مطلوبی برخوردار است و بر زیبایی نیز اثر به خصوصی دارد .

دستگاه سابلیمیشن لیوان

دستگاه سابلیمیشن لباس و پارچه

روی لباس ها نیز انواع طرح را می توان چاپ کرد که این فرایند در زمینه های مختلف کاربرد دارد .

دستگاه سابلیمیشن لباس دو نوع است که نوع بزرگ یوده و برای چاپ روی انواع پارچه استفاده می شود و نوع دوک که کوچک تر است برای چاپ طرح روی تیشرت ، کلاه و … استفاده می شود.

دستگاه سابلیمیشن

چند نکته مهم برای افزایش کیفیت چاپ دستگاه سابلیمیشن :

1- نکته اول که باید به آن توجه شود انتخاب دستگاه مناسب و با کیفیت است .

2 – نکته بعدی استفاده از کاغذ سابلیمشن به جای کاغذ های معمولی است تا به راحتی تصاویر روی کاغذ چاپ و از آن جدا شده و روی سطوح چاپ گردد .

کاغذ ترانسفر همان کاغذ سابلیمیشن است همچنین توجه کنید که هنگام استفاده از این کاغذ تصاویر حتما روی کاغذ چاپ شود ن پشت آن .

3- استفاده از جوهر سابلیمیشن به جای جوهر معمولی .

4- استفاده از چسب مخصوص برای فیکس کردن تصاویر روی سطح مورد نظر و جلوگیری از لغزش و حرکت آن .

5- تنظیم دما و فشار مناسب اگردما و فشار به اندازه کافی به کاغذ وارد نشود جوهر به طور کامل از کاغذ جدا نمی شود در نتیجه کیفیت چاپ به شدت پایین می آید .

6- توجه کنید که هد دستگاه تمیز باشد زیرا در صورت کثیف بودن آن کیفیت چاپ به شدت کاهش میابد .

7- سرعت دستگاه نکته دیگری است که به شدت باید به آن توجه شود زیرا در صورت سرعت زیاد کیفیت چاپ کاهش میابد بنابراین سرعت دستگاه باید تنظیم شود .

 

 

نوع جنسدمای لازم  (سانتی گراد )زمان لازم ( ثانیه )
شیشه200180
سنگ200190
فلز19030
 پارچه پلی استری19033
کاشی200200
سرامیک200200
چوب20050

مزایای استفاده از دستگاه سابلیمیشن 

دستگاه سابلیمیشن بر خلاف سایر دستگاه هاتی چاپگر و پرینتر توانایی چاپ روی انواع سطوح را دارد که آثار چاپی حاصل از این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار می باشد .

از مزایای اصلی این محصول می توان به قابل شست و شو بودن آثار چاپی حاصل از آن اشاره کر د که دوام بالایی دارند زیرا جوهر در بافت سطوح و یا پارچه نفوذ می کند .

از این رو با گذر زمان نیز تصاویر کمرنگ یا پاک نمی شوند .

هزینه مناسب و ارزان سابلیمیشن در مقابل کارایی و کیفیت آن از نکات و ویژگی مثبت این محصول با ارزش است .

توجه شود که سابلیمیشن با توجه به جنس انواع سطوح باید تنظیم شود و اگر دما و سرعت دستگاه به درستی تنظیم شود فرایند چاپ به درستی انجام نمی گیرد و یا کیفیت چاپ به شدت کاهش میابد .