کارتریج لیزری
نحوه نگهداری از کارتریج لیزری

نگهداری از کارتریج لیزری 

کارتریج ها از قطعات مهم و اصلی در پرینترها می باشند که علاوه بر انتخاب و خرید کارتریج مناسب در نگهداری از آن ها باید دقت و توجه را داشته باشیم تا ضمن حفظ کیفیت چاپ صحت و سلامت کارتریج و پرینتر حفظ شود و از تحمیل هزینه اضافی و مجدد به کاربر جلوگیری شود .

کارتریج ها دارای دو نوع کارتریج های لیزری و کارتریج های جوهر افشان می باشند که در این مقاله شما را با کارتریج لیزری و نحوه مراقبت و نگهداری از این محصول کاربردی آشنا خواهیم کرد .

کارتریج لیزری

کارتریج لیزری 

این محصول قطعه ای از پرینترهای لیزری می باشد که دارای قطعات و قسمت های مختلفی مانند درام ، بلید ، چیپست ، همزن ، فوم رولر و … می باشند ، کارتریج لیزری دارای قسمتی به نام مخزن کارتریج می باشد جوهر لازم برای انجام فرایند چاپ و پرینت به صورت پودری در این مخزن تونر ذخیره شده است این پودر تونر نام دارد تونر ماده ای حساس در کارتریج بوده که در نگهداری از آن باید دقت و توجه لازم را داشته باشید ، صحت و سلامت تمامی قطعات کارتریج برای انجام صحیح چاپ و پرینت لازم و ضروری است از این رو باید در حفظ این محصول کاربردی نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به طور کامل با آن ها آشنا خواهیم شد .

روش های نگهداری از کارتریج لیزری 

کارتریج ها لیزری از دوام بیش تری نسبت به کارتریج های جوهر افشان برخوردار هستند و همچنین پودر تونر ذخیره شده د ان نسبت به جوهر دارای حساسی کم تری است اما هم چنان نکاتی وجود دارد که در استفاده از این محصول باید به آن توجه داشته باشید .

 

کارتریج لیزری

 

دمای محیط نگهداری از کارتریج :

دمای محیط نگهداری از کارتریج تونر باید در حد ثابتی باشد و هوای بیش از حد گرم و یا هوای بیش از حد سرد اصلا برای نگهداری از کارتریج های لیزری مناسب نیستند ، هوای گرم باعث ذوب پودر های تونر شده از این رو کیفیت چاپ کاهش پیدا می کند و همچنین دمای بیش از حد سرد نیز باعث کاهش کیفیت تونر و آسیب به این پودر خواهد شد ، بهترین دمای محیطنگه داری از کارتریج های لیزری دمای صفر تا سی درجه سانتی گراد می باشد و بهتر است این محصول را در دمای اتاق نگه داری کنید .

 

عدم قرار دادن کارتریج لیزری در رطوبت :

رطوبت و نم بیش ترین آسیب را به پودر تونر وارد می کنند، پودر تنر مرغوب و خشک می باشد از این رو سریعا نم و رطوبت را به خود جذب کرده و این جذب باعث شده که پودر ها به هم بچسبند و در مواقعی این پود سخت شده و همزن نمی تواند به خوبی به عملکرد خود ادامه دهد از این رو علاوه بر کاهش کیفیت چاپ سایر قطعات نیز آسیب می بینند .

چرخ دنده ، مگنت درام از جمله قطعاتی هستند که در چنین شرایطی بیش تر از سایر قطعات آسیب می بینند از این رو این محصول باید در محیطی کاملا خشک نگه داری شود .

 

جلوگیری از تابش نور به کارتریج :

نور یکی از بدتر موارد آسیب رساندن به کارتریج است ، درام کارتریج با استفاده از نور لیزر کار می کنند از این رو این قطعه مهم نسبت به سایر نور ها نیز حساسی دارد از این رو بهتر است محصول مورد نظر را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کنید ، چراغ ها و لامپ ها نیز به کارتریج لیزری آسیب وارد می کنند از این رو کارتریج لیزری باید در محیط تاریک و دور از هر گونه نور نگهداری شود .

 

قرار ندادن کارتریج در برابر گرد و غبار :

گرد و خاک از جمله مواردی است که به کارتریج لیزری آسیب وارد می کند و در روند کارکرد صحیح این محصول اختلال ایجاد می کند ،کارتریج لیزری دارای دریچه هایی می باشد که این گرد و غبار به این دریچه ها نوذ کرده و به قطعات آسیب رسانده و در کیفیت چاپ اختلال ایجاد می کند ، از این رو این محصول را در محیط دارای گرد و خاک قرار ندهید .

 

کارتریج لیزری

 

نکات مورد توجه برای حفظ سلامت کارتریج لیزری 

از وارد کردن کردن هر گونه فشار و ضربه به کارتریج لیزری خودداری کنید زیرا فشار و ضربه علاوه بر آسیب به بدنه کارتریج لیزری باعث آسیب به قطعات داخلی شده و همچنین باعث می شود پودر تونر از مخزن خارج شده و کارتریج کارایی خود را از دست بدهد .هرگز کارتریج را در مکانی که امکان پرت شدن و یا افتادن کارتریج وجود دارد قرار ندهید .

مخزن ذخیره پودر های اضافی و سوخته کارتریج لیزری را حتما پس از پر شدن خالی کنید ، کاغذ از جمله مواردی است که در انتخاب آن باید دقت و توجه لام را داشته باشید حتما از کاغذ های با کیفیت استفاده کنید و هرگز کاغذ های کثیف و دارای منگنه یا سوزن را برای چاپ و پرینت استفاده نکنید زیرا درام کارتریج قطعه مهم و اصلی کارتریج لیزری در نزدیک ترین فاصله با کاغذ قرار دارد از این رو از آسیب پذیری بیش تری برخوردار می باشد .

کارتریج لیزری را هرگز به صورت عمودی قرا ندهید و بهتر حالت قرار دادن کارتریج لیزری به صورتی که در پرینتر لیزری  قرار می گیرد یعنی به حالت افقی می باشد در زمان قرار دادن کارتریج لیزری در پرینتر دقت داشته باشید که این قطعه را به درستی در دستگاه قرار می دهید .

بهتر است تا زمان استفاده از کارتریج لیزری آن را از بسته بندی خارج نکنید تا محصول مورد نظر از آسیب های احتمالی در امان بماند قطعات کارتریج لیزری گاهی دچار آلودگی می شوند بهتر است این قطعات با دقت لازم تمیز شوند .

 

کارتریج لیزری

 

نکاتی برای نصب کارتریج در پرینتر 

دقت داشته باشید که نصب کاتریج باید با دقت و توجه ویژه ای انجام شود قبل از نصب کارتریج حتما دفترچه راهنمای کارتریج را مورد بررسی قرار دهید و نکات اصول این رفترچه را مرحله به مرحله انجام داده و رعایت کنید اگر از مهارت نصب کارتریج برخوردار نیستید بهتر  است از تعمیر کار کارتریج کمک بگیرید .

 

نکاتی برای سلامت کارتریج در زمان شارژ

دقت داشته باشید که شارژ کارتریج حتما باید توسط افراد ماهر و متخصصی انجام شود و هرگز افراد عادی و یا خود کاربر نباید اقدام به شارژ کارتریج کند ، شارژ کارتریج فرایندی مهم و حساس باشد اگر اصول و نکات در زمان شارژ رعایت نشود ممکن است سایر قطعات به شدت آسیب ببیند و افت کیفیت و آسیب به پرینتر لیزری را به همراه خواهیم داشت .

در زمان شارژ قطعات و قسمت های مختلف کارتریج نیز مورد بررسی قرار می گیرند تا در صورت بروز هر گونه اختلال در این قطعات ، قطعات آسیب دیده را تعمیر و یا تعویض می کنند .

 

 

کارتریج لیزری

سخن آخر 

کارتریج های لیزری اگرچه از تکنولوژی جدید پشتیبانی می کنند و در کیفیت مناسبی در بازار عرضه شده اند اما هم چنان نیاز به رعایت اصولی و نکاتی در زمان استفاده از این محصول می باشد تا دوام کارتریج لیزری حفظ گردد و کاربران برای مدت طولانی تری بتوانند از محصول مورد نظر استفاده کنند و از صرف هزینه اضافی و مجدد برای تهیه کارتریج در امان بمانند و همچنین هیچ آسیبی به پرینتر لیزری خود وارد نکنند .

دما ، رطوبت و نور مهم ترین عامل های طبیعی آسیب به کارنریج های لیزری می باشند که کارتریج لیزری خود را حتما باید از این سه موارد حفظ کنید و اگر کارتریج دور از این عوامل حفظ شود برای مدت طولانی می توان از کارتریج لیزری نگه داری کرد و مورد استفاده قرار داد .