طلق پرس ( لمینت )
طلق پرس (لمینت ) چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی طلق پرس

نگه داری و مراقبت از اسناد و مدارک از دغدغه افراد چه در محل کار وچه در محیط خانه می باشد از این رو انواع ابزار و لوازم برای نگه داری و بایگانی آن ها طراحی و تولید شدند که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود بودند و گروهی از آنها نیز با گذر زمان کیفیت و کارایی  خود را از دست می دهند و همچنان قابلیت حفاظتی چندانی ندارند .

 یکی از محصولاتی که رتبه خوبی در مراقبت از اسناد و مدارک به خود اختصاص داده است و بسیار کارآمد تر از سایر ابزار و لوازم است طلق پرس می باشد که ادامه به طور کامل با آن آشنا خواهیم شد.

طلق پرس ( لمینت )چیست ؟

طلق پرس همان طلق لمینت ، یا شیت پرس است . طلق لمینت پوششی از جنس پلاستیک یا پلیمر می باشد که توسط دستگاه های مخصوص که دستگاه طلق پرس یا لمینتور نامیده می شود روی انواع صفحه کاغذی و حتی فلزی پرس می شود .

رول لمینت

طلق لمینت چه کاربردی دارد ؟

این محصول برای محافظت از نوشته ها و عکس ها طراحی و تولید شده است همچنین با افزایش ضخامت کاغذ و مقوا طول عمر آن را نیز طولانی می کند . همان طور که می دانید کاغذها دارای طول عمر کوتاهی هستند و با گذر زمان نوشته ها و عکس ها کم رنگ و کم رنگ تر می شوند همچنین کاغذ ها در اثر رطوبت ، آب ، خاک ، باد و کثیفی مقاوم نیستند و در اثر کوچک ترین عامل خارجی و طبیعی پاره و فرسوده می شوند . پلاستیک ها دارای طول عمر طولانی هستند و در برابر نفوذ آب ، خاک و …مقاوم می باشند از این رو با قرار دادن روکش پلاستیکی روی انواع کاغذ مقاومت و دوام آن ها را نیز می توان افزایش داد و برای مدت طولانی اسناد و مدارک را حفظ کرد .

طلق پرس کارت شناسایی :

کارت شناسایی از جمله مدارکی است که به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد ، وجود این کارت برای شناسایی هویت فرد  لازم و ضروری است .از این رو برای محافظت از این کارت برای مدت طولانی از طلق پرس استفاده می شود

 که طلق پرس به کار برده شده برای افزایش مقاومت آن باید شفاف ، براق و محکم  باشد . به دلیل استفاده های مکرر از کارت شناسایی و همراه داشتن آن در محل های مختلف وجود طلق لمینت برای نگه داری از آن ضروری است .

ابعاد طلق پرس کارت مخصوص کارت شناسایی 9*12 است که دارای 9 سانت عرض و 12 سانت طول می باشد ، برای خرید و مشاهده قیمت طلق پرس 9*12 کلیک کنید.

طلق پرس کارت معاینه فنی :

 برگه معاینه فنی از جمله مدارکی است که گرفتن آن از اداره مربوطه بسیار زمان بر و دشوار است . از این رو مراقبت و نگه داری از این برگه بسیار مهم و ضروری است به همین خاطر از رول لمینت مناسب برای آن استفاده می شود که ضمن محافظت از نوشته های کارت از پاره شدن ، چروک شدن و کثیف شدن آن جلوگیری می کند.

برای لمینت کردن کارت معاینه فنی بستگی به مرکز صدور این کارت از 

طلق پرس کارت A5 براق 

طلق پرس کارت A4 براق 

استفاده می شود که از نظر ضخامت هم طلق های 125 میکرون پیشنهاد ما است.

طلق پرس کارشناسی تشخیص رنگ خودرو :

کارشناسی رنگ خودرو که جدیدا بسیار زیاد و در خرید و فروش خودرو مهم شده است ، توسط کارشناسان خاصی انجام می شود.
بعد از کارشناسی برای مالک خودرو یک کارت با مشخصات و اطلاعات رنگ و بدنه خودرو صادر می شود که از این کارت برای اثبات و تشخیص سلامت خودرو استفاده می گردد.
با توجه اهمیت اطلاعات درج شده در کارت و استفاده های متعدد ، برای نگه داری آن را پرس و یا لمینت می کنند. برای پرس این کارت نیاز به طلق پرس کارت سایز A5 است.
طلق پرس (لمینت ) A5 دارای دو نوع براق و مات است که بیشتر از نوع براق و با ضخامت 125 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد.
برای مشاهده قیمت و خرید و کسب اطلاعات بیشتر بر روی طلق پرس A5 کلیک کنید.
همچنین برای خرید عمده برای مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانید با شماره 02188491096 تماس حاصل نمایید.

طلق پرس سکه  :

هنگام خرید سکه طلا ( سکه های پارسیان ، نیم سکه ، ربع سکه ، سکه بهار آزادی ) از طلا فروشی ها حتما متوجه روکش ضخیم پلاستیکی روی آن شده اید ، این روکش پلاستیکی همان طلق لمینت می باشد که برای محافظت از سکه و اطلاعات همراه آن به کاربرده می شود .

طلق پرس به کار برده شده برای سکه از ضخامت بالایی برخوردار است البته دستگاه طلق لمینت سکه با سایر دستگاه های طلق لمینت متفاوت است .

برای خرید و مشاهده انواع طلق پرس سکه به دسته بندی طلق پرس مراجعه نمایید ، همچنین در صورتی که به دستگاه پرس سکه نیاز دارید بر روی نام آن کلیک کنید.

رول لمینت

طلق لمینت و هنر نقشه کشی :

در رشته مهندسی نیز طلق لمینت کاربرد دارد نقشه پس از طراحی بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرد تا طرح مورد نظر اجرا شود برای جلوگیری از کثیف شدن نقشه ، چروک شدن ، پاره شدن و … از طلق لمینت های مناسب برای افزایش مقاومت نقشه ها استفاده می شود تا پس از استفاده های مکرر خراب نشوند و کیفیت خود را حفظ کنند .

طلق لمینت و هنر عکاسی :

امروزه در عکاسی نیز از طلق لمینت ها برای نگه داری از عکس ها استفاده می شود در واقع طلق پرس در عکاسی نقش قاب دارد و ضمن محافظت از عکس در برابر  رنگ پریدگی و خاک و … ظاهر زیبایی نیز دارد . طلق پرس مورد استفاده در این هنر باید ضخامت زیادی داشته باشد تا موقع پانچ آسیب نبیند .

لمینت رول

طلق پرس و تبلیغات :

بیشتر شرکت های بزرگ بعد از چاپ تبلیغات خود در قالب یک بروشور و یا یک تراکت اقدام به لمینت و پرس آن می کنند تا عمر این نوع تبلیغات خود را تا 100 برابر افزایش دهند.

همچنین در رستوران ها و سایر مراکز که دارای منو و یا راهنمای خرید هستند از طلق پرس برای محافظت از منو غذا  استفاده می کنند.

 طلق لمینت و زیبایی  :

برخی افراد برای شفاف کردن یا کدر کردن ابزار و وسایل خود از طلق لمینت ها استفاده می کنند که ظاهری زیبا و جذاب برای اشیا اطراف فراهم می کنند .

طلق پرس و هنر نقاشی و طراحی :

بسیاری از نقاشان پس از اتمام طرح و نقش خود از طلق پرس ها برای نگه داری طرح های خود استفاده می کنند .

در بروشور ها ، کاتالوگ ها، جلد کتاب ، جلد مجله ، کارتن ها، جعبه های آرایشی و بهداشتی و… از انواع رول های لمینت در سایز های مختلف استفاده می شود . همچنین در شرکت ها ، وزارتخانه ها ، ادارات ، مدارس ، دانشگاه ها ، انواع آموزشگاه ها مانند آموزشگاه راهنمایی و رانندگی و  آموزشگاه های آرایشگری  انواع طلق پرس کارت  مورد استفاده قرار می گیرند. در رویزکالا انواع رول های لمینت با سایز های متفاوت موجود می‌ باشند . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

بررسی انواع رول های لمینت :

رول های لمینت در سایز و اندازه مختلف طراحی شده اند همچنین رول های لمینت دارای انواع مختلفی می باشند که در دسته بندی کلی می توان آن ها را در دو گروه لمینت گرم و لمینت سرد قرار داد .

لمینت گرم

در لمینت گرم همان طور که از نامش پیداست برای لمینت کردن به گرما و حرارت نیاز داریم و حرارت مورد نیاز برای لمینت بالای صد درجه است و همچنین چسب در دمای اتاق جامد است که کار کردن با آن را آسان تر می کند  طلق پرس با جذب گرمای مناسب با غلطک های مخصوص روی سطح مورد نظر پرس می شود و حباب های ایجاد شده از بین می رود. لمینت های گرم دارای ضخامت و استحکام بالایی هستند اما انعطاف پذیر نمی باشند و در اثر تا خوردن دچار شکستن می شوند ‌. در لمینت گرم معمولا دو طرف کار لمینت می شوند در نتیجه ضخامت بالایی ایجاد می کند. لمینت گرم از قدیمی ترین روش ها برای پرس کردن اسناد است .

لمینت سرد

در لمینت سرد بر خلاف لمینت گرم هیچ  نیازی به گرما و حرارت نیست ‌. این لمینت برای اسناد و مدارک با ارزشی که در برابر گرما مقاوم نیستند ، دچار پخش رنگ می شوند و آسیب می بینند مناسب می‌باشد ‌‌. رول لمینت سرد حالتی شبیه نایلکس دارد و در یک طرف قدرت چسبندگی دارد که با غلطک ها روی سطوح پرس می شوند .

ماشین های لمینت سرد شامل دو قلطکی ساده ،ماشین های میل لنگ دستی و همچنین ماشین های بزرگ و پیشرفته که به مراتب دارای قدرت و دقت بالایی هستند می باشند .‌لمینت سرد نرم و انعطاف پذیر می باشد وبا تا خوردن نمی شکنند اما در برابر خش  خراش چندان مقاوم  نیستند.

تفاوت لمینت سرد و لمینت گرم

  • لمینت گرم برای انجام فرایند پرس کردن به گرما نیاز دارد اما در لمینت سرد به هیچ گرما و حرارتی نیاز نیست .
  • رول های لمینت گرم محکم تر و مقاوم تر می‌باشند و درمقاومت در برابر خراش و رطوبت عملکرد بهتری نسبت به لمینت سرد دارند .
  • رول های لمینت سرد نرم و انعطاف پذیر می باشند اما رول های لمینت گرم انعطاف پذیر نیستند و در اثر تا خوردن می شکنند .
  • لمینت سرد از لمینت گرم گران تر است .

لمینت سرد ماسه ای ،لمینت سرد براق ، لمینت سرد مات، لمینت سرد چرمی، لمینت گرم مات، لمینت گرم براق، لمینت ویژه مات، لمینت مخمل و لمینت ضد خش از دیگر انواع رول های لمینت می‌باشد.

در لمینت ویژه درقسمت روی کار از لمینت سرد و قیمت زیر کار از لمینت گرم استفاده می شود .

در سایر لمینت ها هدف فقط افزایش نگهداری و زیبایی محصولات می‌باشد اما در لمینت ضد خش به افزایش مقاومتی اسناد و محصولات در برابر خش و ضربه توجه شده است.

طلق پرس براق یا مات

گروهی از طلق پرس ها دارای ظاهری شفاف هستند و برای براق کردن محصولات کاربرد دارند که ظاهری جذاب برای انواع محصولات ، کاغذ ها و مدارک فراهم می کند.  گروهی دیگر نیز مانع انعکاس نور می شوند که به آن ها طلق پرس مات گفته می شود . هر دونوع زیبایی خاص خود را دارند که با توجه به کاربرد و سلیقه افراد انتخاب می شوند .

طلق لمینت ها به دو گروه رولی و ورقه ای نیز تقسیم می شوند.

طلق لمینت رولی :  طلق لمینت رولی را فیلم می نامند این محصول در عرض و طول بزرگ طراحی و تولید می شود.

طلق لمینت صفحه ای : به این محصول شیت هم گفته می شود که نسبت به نمونه رولی اندازه و سایز محدود تری دارند.

بررسی انواع طلق پرس بر اساس سایز

طلق لمینت یا همان طلق پرس در اندازه های متفاوتی طراحی و تولید شده اند که هر سایز از آن ها در زمینه خاصی کاربرد دارد . طلق پرس ها از سایز 3 در 6 تا  A3 در بازار موجود می باشند .

برای مثال سایز  A3 طلق لمینت از جمله پرکاربرد ترین طلق لمینت های موجود در بازار می باشد که برای پرس کردن کارت شناسایی ، کارت گواهینامه ، کاتالوگ ، کارت اینترنت ، اسناد و …  مورد استفاده قرار می گیرد و برای بنرهای تبلیغاتی و نقشه ها از سایز های بزرگ تر آن استفاده می شود .

طلق پرس

بررسی انواع طلق لمینت بر اساس ضخامت

طلق لمینت ها دارای ضخامت متفاوتی هستند که افراد با توجه به نیاز خود به انتخاب آن می پردازند. ضخامت 125  میکرون و 150 میکرون طلق پرس ها از محبوب ترین و پر مصرف ترین طلق پرس های موجود در بازار می باشند.