کارتریج
تفاوت کارتریج لیزری با کارتریج جوهر افشان چیست ؟

نحوه کارکرد کارتریج لیزری 

کارتریج لیزری از قطعات مختلفی تشکیل شده است که این قطعات در تعامل با یک دیگر فرایند چاپ و پرینت را انجام می دهند در کارتریج لیزری قطعه درام که نقش اصلی را در کارتریج دارد توسط فوم رولر باردار می شود که این بار مثبت می باشد در پرینتر لیزری نوری از لیزر به سمت آیینه تابیده می شود که انعکاس این نور به سمت درام تابیده شده و از این رو این قسمت از درام  که نور را دریافت کرده است دارای بار منفی می شود این قسمت های بار منفی همان نوشته ها و یا تصاویر قابل چاپ می باشند .

پس از آن پودر تونر مورد نیاز که دارای بار مثبت می باشد از مگنت به درام منتقل می شود و درام با چرخش خود نوشته ها و یا تصاویر مورد نیاز شما را در اثر فشار و گرما روی کاغذ حک می کند .

کارتریج

 

نحوه کارکرد کارتریج جوهر افشان 

در کارتریج های جوهر افشان نوع چاپ و عملکرد متفاوت می باشد در این کارتریج هد کارتریج نقش اصلی را در چاپ و پرینت انجام می دهد هد دارای منافذ متعدد و ریزی می باشد که جوهر ها با عبور انرژی الکتریسیته شروع به گرم شدن و جوش امدن می کننده البته از قابل تنظیم شده است که کدام یک از منافذها باز باشند تا جوهر از آن ها عبور کنند با عبور جوهرهای مایع و گرم از هد و حرکت های متناوب این قسمن یادداشت ها و تصاویر روی کاغذ چاپ می شوند .

 

کارتریج جوهر افشان

 

تفاوت های کارتریج لیزری و جوهر افشان 

اگرچه از نظر کاربرد و کارایی هر دو کارتریج ماهیت یکسانی دارند اما از نظر نوع عملکرد ، کیفیت ، دوام و …. بین این دو محصول تفاوت مهم و اساسی وجود دارد اولین نکته و تفاوت بیان این دو کارتریج کاربردی این است که کارتریج لیزری برای پرینتر لیزری و کارتریج جوهر افشان برای پرینتر جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرد اما بین این دو محصول تفاوت های مهم تری وجود دارد که در ادامه به طور کامل با آن ها آشنا خواهیم شد.

قیمت کارتریج :

کارتریج های جوهر افشان از قیمت گران تری نسبت به کارتریج های لیزری برخوردار هستند به طوری که این اختلاف قیمت بسیار زیاد بوده و کارتریج های لیزری در این زمینه در رده بسیار بالایی نسبت به کارتریج های جوهر افشان قرار گرفته ان ، قیمت هر کارتریج جوهر افشان نزدیک به قیمت پرینتر می باشد البته برخی افراد با شارژ این قطعه از صرف هزینه زیاد جلوگیری می کنند اما به اسیر قطعات آسیب وارد می شود .

کاغذ مصرفی :

کاغذ ها از جمله لوازم مهم در چاپ و پرینت می باشند در چاپ کارتریج های جوهر افشان هیچ محدودیتی در استفاده از کاغذ ها نخواهیم داشت به طوری که در زمان استفاده از کارتریج های جوهر افشان می توانیم روی انواع اغذ های ضخیم و گلاسه انواع چاپ های مناسب و با کیفیتی را ایجاد کنیم اما در استفاده از کارتریج های لیزری استفاده محدودتری از کاغذ داریم و نمی توانیم با آن روی کاغذ های گلاسه و ضخیم چاپ مناسب و با کیفیتی را ایجاد کنیم

سرعت چاپ :

سرعت چاپ و تونر دهی در کارتریج های لیزری بسیار بالا می باشد به طوری که در کوتاه ترین زمان حجم زیادی از اطلاعات را با کیفیت مناسب می توانید چاپ کنید از نظر سرعت کارتریج لیزری با پرینتر جوهر افشان در رقابت بوده و در سطح بالاتری از آن قرار گرفته است .

مواد مصرفی :

در کارتریج های لیزری مواد مصرفی که برای چاپ و پرینت استفاده می شود به صورت ذرات ریز و جامدی به نام  تونر در مخزن ذخیره شده است اما در کارتریج های جوهر افشان مواد مصرفی برای چاپ و پرینت به صورت مایع در مخزن ذخیره شده است .

ظرفیت چاپ  کارتریج :

کارتریج های لیزری از ظرفیت چاپ بیش تری نسبت به کارتریج های جوهر افشان برخوردار هستند به طوری که با استفاده از هر کارتریج در یک دوره تا هزاران صفحه را می توان در دوره استفاده از ان کارتریج لیزری پرینت گرفت اما در کارتریج های جوهر افشان این ظرفیت بسیار پایین بوده .

دوام کارتریج لیزری :

همچنین پس از باز کردن جوهر و استفاده از آن نمی توان برای مدت طولانی آن را نگهداری کرد و باید به طور مداوم و سریعا مورد استفاده قرار بگیرد اما کارتریج های لیزری مشکل خشک شدن ندارند و برای مدت طولانی می توان از کازتریج لیزری استفاده کرد .

شارژ کارتریج :

اگر چه هم کارتریج لیزری و هم کارتریج جوهر افشان از قابلیت شارژ برخوردار می باشند ، کارتریج لیزری عملکرد مناسب تری در شارژ نسبت به کارتریج جوهر افشان دارد به طوری که بار ها بارها می توان این محصول را شارژ کرد و مورد استفاده قرار داد ، شارژ کارتریج جوهر افشان بسیار دشوار بوده و همچنین به هد دستگاه به شدت آسیب می زند از این رو شارژ کارتریج های جوهر افشان چندان پیشنهاد نمی شود .

مزایای کارتریج لیزری 

کیفیت چاپ در کارتریج های لیزری فوق العاده و بسیار بالا می باشد به طوری که آثار چاپ شده توسط این کارترج ها دارای کیفیت رضایت بخش برای کاربران می باشد ، هزینه چاپ ارزان در این محصول از دیگر نقاط قوت و ویژگی های این محصول فوق العاده می باشد ، کارتریج تونر لیزری قابل شارژ است و می توان آن را مجدد با پودر تونر شارز کرد و بارها و بارها مورد استفاده قرار داد ، جوهر مورد نیاز برای چاپ و پرینت در کارتریج های لیزری به صورت پور جامد به نام تونر مخزن اصلی ذخیره شده است که این ماده از دوام بالایی برخوداربوده و برای مدت طولانی می توان آن را نگه داری کرد .

در ترکیبات پودر تونر کارتریج های لیزری ماده پلاستیکی وجود دارد از این رو این مواد ضد آب بوده و در صورت قرار گرفتن آثار چاپی ایجاد شده با استفاده از ان در زیر باران و … جوهر پخش نمی شود  در کارتریج تونرهای لیزری مشکل خشک شدن جوهر را نخواهیم داشت زیرا پودر تونر سریعا در اثر فشار و گرما روی کاغذ حک می شود .

کارتریج های لیزری از کیفیت و طراحی ساخت عالی برخوردار می باشند به طوری که این قطعه به ندرت خراب می شود و یا آسیب می بیند و همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل و خطا با هزینه ای ارزان و مقرون به صرفه تعمیر می شود شارژ کارتریج های لیزری با قیمت ارزانی انجام می شود از این رو کارتریج لیزری یک محصول اقتصادی محسوب می شود .

کارتریج لیزری

معایب کارتریج لیزری 

در استفاده از کارتریج های لیزری با محدودیت استفاده از صفحه رو به رو هستیم زیرا در استفاده از کارتریج های لیزری ، پرینترهای لیزری معمولا قابلیت چاپ صفحه تا سایز a4  را دارند و همچنین کارتریج تونر های لیزری در چاپ روی کاغذ های ضخیم و پی وی سی کیفیت مطلوب را ندارد .

مزایای کارتریج جوهر افشان 

کارتریج های جوهر اشان از قابلیت های چاپ روی انواع کاغذ ضخیم و پی وی سی برخوردار هستند به طوری که با استفاده از این محصول می توان آثار چاپی با کیفیت و مناسبی روی این کاغذ ها ایجاد کرد و تصاویر مورد نیاز را با کفیت مطلوب چاپ کرد ، کارتریج های جوهر افشان هیچ محدودیتی در استفاده از ورقه های کاغذ ندارند و با استفاده از آن ها اطلاعات مورد نیاز خود را روی کاغذ های سایز بزرگ نیز می توان چاپ کرد .

کارتریج جوهر افشان

معایب کارتریج جوهر افشان 

کارتریج های جوهر افشان به مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ارند و همچنین ظرفیت چاپ در آن ها کم بوده ، جوهر کارتریج جوهر افشان از دوام کمی برخوردار است به طوری که سریعا باید از این محصول استفاده کرد و بیش تر از یک ماه نمی توان این محصول را نگه داری کرد .در صورت خوردن قطره های باران و یا ریختن آب روی کاغذ های چاپ شده با استفاده از این کارتریج لیزری جوهر پخش شده و اطلاعات خوانایی خود را از دست می دهند .

کارتریج های جوهر افشان از قیمت گرانی برخوردار بوده از این رو انتخاب مقرون به صرفه ی نمی باشند همچنین هزینه چاپ در این کارتریج ها گران تر می باشد  کارتریج های جوهر افشان معمولا از قابلیت شارژ برخوردار نیستند از این رو افراد باید مجدد هزینه زیادی را باید صرف خرید و تهیه کارتریج جوهر افشان کنند با استفاده از کارتریح های جوهر افشان هرگز نمی توان روی کاغذ های نازک چاپ مناسب و با کیفیت را ایجاد کرد زیرا جوهر به صورت برآمدگی در کاغذ ظاهر می شود .

آسیب پذیری در کارتریج های جوهر افشان بیش تر بوده و همچنین هزینه تعمیرات در ان ها بیش تر می باشد .